FORÆLDREHÅNDBOG



 

Denne håndbog er ment som en hjælp hovedsagligt til forældre, som er nye i sportsafdelingen. Kravene og forventningerne øges jo mere børnene aldres og stiger fra hold til hold. Der vil derfor altid være ændringer fra hold til hold, og det forventes derfor at du læser holdbeskrivelsen for dit hold.


Forventninger til svømmerne i sportsafdelingen

  • Det forventes at svømmere i sportsafdelingen er engagerede i træningen og fælleskabet på holdet
  • Det forventes at svømmere i sportsafdelingen er interesseret i at lære øvelser og teknikker
  • Det forventes at svømmere i sportsafdelingen aktivt deltager i træningen og ikke forstyrrer de andre
  • Det forventes at svømmere i sportsafdelingen deltager i stævner og aktiviteter der bliver tilbudt til de respektive hold

Forventninger til forældre i sportsafdelingen

  • Det forventes at forældre hjælper til ved arrangementer ifm. Stævner eller sociale arrangementer
    • Det kan bl.a. være som official, holdleder, kørsel etc.
  • Det forventes at forældre støtter op omkring træningen og trænerne
  • Det forventes at forældre deltager i fælles forældremøder, hvor informationer bliver givet

Mad og drikke

  • Sørg for rigeligt vand både før og efter træning. Glemmer man at drikke væske, er der risiko for hovedpine under træning, da man naturligvis også sveder i vand
  • Spis ordenligt, hav gerne en ekstra müslibar eller et ekstra stykke frugt med i tasken de dage der er træning
    • Kroppen benytter sig i stor grad af kulhydrater når den træner, så sørg for at få nok kulhydrater inden træning
  • Slik hører ikke hjemme før en træning, det er energi der bliver brugt for hurtigt og man bliver alt for nemt udtrættet

Afbud / kommunikation
Kommunikationen mellem træner og forældre er essentiel for at få en dagligdag for både børn og trænere til at fungere.
Vi beder jer derfor om altid at sørge for at give besked til træner, hvis man ikke kan komme til træning – jo før des bedre.
Sørg altid for at snakke med træneren på det respektive hold om hvordan han/hun ønsker at kommunikationen skal foregå.
 

Landtræning
Konditionstræning er ikke styrketræning og omvendt. Vandtræningen er en konditionstræning, og det er derfor vigtigt at vi i sportsafdelingen hele tiden sørger for at supplere vandtræningen med træning på land, der netop kan stimulere muskulaturen og nervesystemet på lige præcist den ønskede måde.
Styrketræningen fungerer som regel med egen vægt, men jo ældre og stærke man bliver jo mere bliver der indført øvelser med ekstern vægt.
 

Krav til oprykning
Der er stort tryk på i sportsafdelingen, og vi er hele tiden nødt til at sørge for at der er et flow i antallet af svømmer i afdelingen. For at sikre dette har vi en række krav vi kigger på ifm. Oprykninger.
I forlængelse af dette, er det vigtigt at fortælle at ikke alle kommer på tale til næste hold – det er derfor vigtigt at både børn og forældre sætter sig ind i kravene for en oprykning.
Vi kigger bl.a. men ikke kun, på følgende:

  • Alder
  • Kognition
  • Sociale egenskaber
  • Bentest (point system)
  • Tekniske færdigheder
Læs desuden dit holds beskrivelser for mere detaljeret beskrivelse af oprykningskravene til næste hold.
 

Stævne tilmelding
Tilmelding til stævner foregår via svømmeklubbens hjemmeside og skal altid ske rettidigt. Det er IKKE muligt at tilmelde efter sidste tilmeldingsfrist.
Løbende aftales med træneren på de forskellige hold, holdkapperne tilmelder trænerne i samarbejde – alle svømmere kan blive tilmeldt en holdkap, såfremt der er dette til det respektive stævne, dog er det ikke altid at det passer med at alle tilmeldte svømmere bliver meldt til en holdkap. Er der for lidt svømmere til at stille en holdkap til alle vil der blive prioriteret efter højest anskaffede FINA-point.

Svømmetasken til stævner

  • Svømmebriller, badebukser / badedragt, gerne en badehætte
  • Håndklæder
  • Sko, shorts og klub t-shirt
  • Drikkedunk
  • Madpakke
  • Evt. spil til at fordrive tiden under pauserne
  • Notesbog (til at skrive dine løb og tider i – man må IKKE skrive og tegne på sig selv! Dette kan medføre diskvalificering)

Madpakken til stævner
Til stævner er det rigtigt vigtigt, at børnene har en god og solid madpakke med, som bl.a. kan bestå af en pastasalat, rugbrød eller grovboller, derudover er det en god idé, hvis svømmerne har snacks med i form af grøntsager og rosiner. Alt hvad der hedder slik og sodavand hører ikke til ved et stævne, hvor det handler om at præstere, og skal derfor nydes hjemme efter stævnet. Børnene er i gang en hel dag, derfor er det vigtigt at de får noget ordenligt ned i maven, som kan holde hele dagen og ikke kun de første par timer. Det kan være en ide at tage en snak med barnet inden stævnet, hvor man fortæller hvad der er i madpakken, så barnet er klar over hvad der skal spises og hvornår. Trænerne vil gerne hjælpe til med at fortælle hvor lang tid der er til næste løb, så barnet kan finde ud af om de bare skal spise en snack eller noget større. Det er dog ikke muligt for trænerne at vide hvad alle børn har med i madpakken, så derfor er det vigtigt at barnet selv ved hvad de har med.

Forældrehjælp i Herning Svømmeklub
I en organisation som Herning Svømmeklub, er forældrehjælp altafgørende for at bl.a. stævner kan fungere. Derfor vil vi sætte stor pris på, hvis I som forældre vil hjælpe til der hvor I kan.
Du kan melde dig til som hjælper her: https://100915.nemvagt.dk/frontpage

Hjemmesider og apps

  • www.svoem.org
    Dansk Svømmeunions hjemmeside, her finder man al information for dansk svømning i såvel indland som udland
  • www.octoopen.dk
    Statistik hjemmeside, hvor i kan se alle danske svømmeres officielle personlige rekorder.
  • www.livetiming.dk
    Her kan du følge med i svømmerne live, såfremt det aktuelle svømmestævne tilbyder dette.
  • www.svoem.dk
    Dansk svømmeunions hjemmeside med svømme nyheder
  • App: SVØM Stopur
    Kan downloades til både android og Iphone. Indeholder al statistik der føres til stævner.

 

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.

Læs mere om Cookies her
Herning Svømmeklub | Brændgårdvej 20 | 7400 Herning | herningsk@herningsk.dk