VITAMINER & MINERALER



 
Vitaminer og mineraler.
En sund, varieret og afbalanceret kost er fundamentet for at sikre sig det optimale indtag af alle mikronæringsstoffer, som vitaminer og mineraler
Vitaminer har mange funktioner i kroppen. For målgruppen fremhæves følgende:
  • D: Vigtig for calciumoptag, opbygning af knogler. Har betydning for muskelfunktion og muskelstyrke
  • A og B: Indgår i energiomsætningen
  • B: Er med til at regulere proteinsyntesen
  • C: Indgår i kollagen – bestanddel i vores muskler, sener og knogler. Indgår i enzymatiske reaktioner
  • A, C og E: Antioxidanter – beskytter os mod oxidativ stress (overtræning)

 
Ligeledes fremhæves følgende mineraler og sporstoffer:
  • Calcium: Opbygning af knogler og opretholdelse af muskel og nervefunktioner.
  • Jern: Indgår i de røde blodlegemer, vigtig for ilt til førelsen til musklerne
  • Magnesium: Forbruges af enzymerne i energiomsætningen
  • Elektrolytter: Na, Cl, K, Mg. Vigtig for bl.a. væskebalancen.

Følgende er gode retningslinjer, for at opnå en varieret og velafbalanceret kost. Rådene er taget fra Team Danmarks hjemmeside, og er gode at følge.


 


 

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.

Læs mere om Cookies her
Herning Svømmeklub | Brændgårdvej 20 | 7400 Herning | herningsk@herningsk.dk