FEDT



 
Fedtstoffer.
  • Fedtstoffer er, sammen med kulhydrater og protein, en af kostens grundlæggende bestanddele.
  • Et gram fedtstof indeholder 37 KJ
  • De bidrager med brændstof til musklerne.
  • Vi lager fedtstoffer, i form af fedtdepoter rundt omkring på kroppen.
  • I modsætning til kulhydrat, er der ikke nogen begrænsning for depotstørrelserne.
  • Vi skelner imellem mættet og umættet fedt, og imellem animalske og vegetabilske fedtstoffer.
Funktioner.
Fedt stoffer, har mange essentielle funktioner i kroppen. Der kan bl.a. nævnes:
  • Energikilde
    • Indgår i cellemembraner
    • Lagres i fedtvævscellerne
    • Varmeisolerende og beskyttende
    • Essentiel for vækst og modning
    • Har betydning for optagelse af fedtopløselige vitaminer
    • Er smags givende og har betydningen for konsistensen af det samlede måltid.

Anbefalinger.
  • Total fedt: 25-40 % af den daglige energi indtagelse (E%)
  • For jer atleter, er anbefalingerne lidt lavere, nemlig 25-35 E%, grundet det høje kulhydrat indhold i kosten.
    • Mættede fedtsyrer: < 10E%
    • Enkelt-umættede fedtsyrer: 10-20 E%
    • Flere-umættede fedtsyrer: 5-10 E% (heraf min 1 E% fra n-3og n-6 fedtsyrer)

Fødevarer.
Gode kilder til mættede fedtsyrer:
  • Fede kødtyper
  • Æg
  • Fede mejeriprodukter
  • Kager
  • Friteret mad
Gode kilder til enkelte og flere-umættede fedtsyrer:
  • Olier
  • Nødder
  • Kerner
  • Avokado
  • Fede fisk
  • Pesto

Der opfordres til at atleterne har fokus på indtaget af de umættede fedtsyre, og begrænser indtag af fødevare indeholdende store mænger mættet fedtsyre.

Træning og udfordringer.
I modsætning til timingen af kulhydrat og protein indtag, er der ikke nogen anbefalinger for fedt.
Den store fokus der er på netop kulhydrat og protein i forbindelse med træning, gør at man kan komme til at overse vigtigheden af fedtindtaget i kosten.
Selv om det kan være en udfordring, er det dog vigtig at holde fokus på anbefalingerne, pga. de mange essentielle funktioner fedtstoffer har i kroppen. Specielt for målgruppen her, som er midt puberteten og dermed deres vækstspurt.

 


 

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.

Læs mere om Cookies her
Herning Svømmeklub | Brændgårdvej 20 | 7400 Herning | herningsk@herningsk.dk